Ръцете на Мила Йовович не са оставали без работа през годините. Откъсвали са глави на зомбита, чупили са вратовете на кучета-мутанти, използвали са мечове, мачете, пистолети на големия екран, докато същевременно в реклами на козметични кампании са показвали как да си нанасяме равномерно новата компактна пудра.
В кариерата си на модел и актриса Йовович показва, че няма бариера или предубеждение за красивите жени, което не може да прескочи, и независимо, че е била обект на сластните мъжки желания още от дете, никога не би се определила като жертва на обстоятелствата в живота си.
Звездата на украинката изгрява рано – само на 11 години е, когато е забелязана от фотографа Ричард Аведон. Година след първите ѝ снимки Мила се появява на корицата на списание Mademoiselle, на 15 г. дефилира за Versace, а през 2004 г. е обявена за най-скъпоплатения модел в света.
Сериозен успех по западните стандарти за момиче, което все още не е навършило 20 г., но голямата трансформация в живота ѝ идва след срещата с френския режисьор Люк Бесон.
През 1997 г. режисьорът има идея за научно-фантастичен филм, озаглавен „Петият елемент“, има и звезда за главната роля – Брус Уилис, който на практика му гарантирал касов успех, разполагал е и с неограничен бюджет от студиото Columbia Pictures.
Това, което му е липсвало в онзи момент, е актриса за поддържаща роля на 16-годишната Лийлу.
На прослушването за тази роля се явяват близо 8000 актриси, които четат репликите си заедно с Брус Уилис. Първоначално Бесон се спира на 2300 от тях, а в крайна сметка дава ролята на Йовович.
„Мила притежаваше онова излъчване, благодарение на което човек изглежда все едно идва от бъдещето“, казва французинът за нея, а тя отговаря с не по-малко ласкави комплименти за филма му, който я отвежда на холивудската сцена.
Снимка: БГНЕС
„Петият елемент“ беше променящо живота ми преживяване и като човек, и като актриса. Подготовката за тази роля е нещо, което ще остане с мен до края на живота ми. Този филм ми отвори вратата за „Заразно зло“ и любовта към бойните изкуства“, споделя актрисата за W Magazine.
Отношенията ѝ с Люк Бесон обаче не се изчерпват само със снимките за филма. Година след премиерата му в Кан, двамата пренасят химията си от снимачната площадка вкъщи – заживяват заедно и сключват брак.
Тогава режисьорът е на 39 г., а Мила – на 22 г., но разликата във възрастта им се превръща в тема за коментари много след брака и развода им.
През 2008 г. Бесон е обвинен в изнасилване и системен тормоз над актриси, а когато разказът им се появяват в медиите, погледите се обръщат назад към доста по-младата му бивша съпруга.
И досега Йовович отказва да вдига завесата на 2-годишната си връзка с режисьора и в коментарите около неговата работа е категорична само за две неща – никога не е била тормозена от мъж и никога не е гледала на себе си като на жертва.
„Заставам зад жертвите на #MeToo и ще го подкрепям до края на живота си. Но те не са част от моята история. Никога не съм била сексуално насилвана, никога не съм била удряна. Дали са ме ухажвали по-възрастни мъже? Разбира се! Дали съм избирала някои от тях за компания? От време на време. Но чувствам ли се жертва? Не. Наслаждавах се на живота си през цялото време“, непоколебима е Мила.
В професионалния ѝ път на актриса Бесон и „Петият елемент“ са само една глава. В действителност само подгряват за поредицата „Заразно зло“, която се превръща във визитна картичка за Йовович и я води към втория ѝ брак, отново с режисьор на филм, по който работи – Пол У. С. Андерсън.
„Приех работата като на шега. Казах си: „Разбира се, че ще играя екшън героиня. Ще бъде готино, защото брат ми обича видеоиграта“. А то взе, че се превърна в постоянна работа“, разказва тя пред британския „Гардиън“.
През последните 16 години от сътрудничеството ѝ с Андерсън се родиха 6 филма „Заразно зло“ и три деца. Образът на главната героиня от поредицата – Алис, я преследва на всяка крачка в развлекателната индустрия, дотам, че и децата ѝ да го забележат и да пожелаят да гледат филма, а тя да им откаже.
За Йовович детската им психика е твърде крехка, за да я гледат в жестоките сцени, които обикновено играе – като последния ѝ проект Monster Hunter.
На 45 г. тя продължава да е енергична и стегната като за екшън филм и според нея това се дължи на упоритостта и дисциплината, наложени ѝ още от дете пред обективите на модните фотографи.
„Никога не съм била като Дакота Фанинг. Не съм от хората, родени с талант. Аз бях от онези досадни деца, които непрекъснато задават въпроси. Определено трябваше да работя, за да не изчезна от индустрията. Имаше много хора с естествен талант, които бяха погълнати от алкохола и наркотиците. Трябваше да се боря с дисциплина и упорит труд, за да не стана една от тях“, разказва Мила, цитирана от webcafe.bg