Валентин Иванов-Кардамски, ПР на БСП и художник, разговаря с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита“ по „Канал 3“ и „Радио К2“.
Портретът на Дядо Добри
„Това е дядо Добри от село Байлово. Кръстих платното „Дядо Добри- Святия“, най-трудно ми излезе това платно. Чистотата винаги се рисува най-трудно. Освен че той е свят, събирайки стотинчиците, за да може да помогне на „Александър Невски“, на други храмове, опитах се да го потопя във фона на „Александър Невски“, чак храмът в един момент натежаваше в този образ.“- коментира портретът Кардамски.
Ахмед Доган
„Много силен портрет стана. Много дълго време исках да го нарисувам обаче не бях готов, трябваше да изгледам много видеа. Изгледах му пресконференциите отново, прочетох му нещата. Винаги съм искал да го нарисувам, защото ми е бил любопитен , не мога да го скрия и като журналист. Той е една от най-интересните фигури в българската политика. Може би е единствения, който е изградил политическа доктрина за целия преход. Ако всеки, на когото подаряваш книгата с интервю на Амед Доган от 1992 г. я прочете, аз мисля, че по-малко грешки ще има в политическия живот. Не мога да не дам висока оценка на Ахмед Доган. Той направи доктрина.“- заяви Кардамски. На въпрос на Илиана Беновска кое е най-важното, което е въплътено в портрета на Доган, Валентин Кардамски сподели, че това е детското в него, което не е избягало и до ден днешен. „Никой не може да избяга от боите, докато го рисува един художник. Доган има много нюанси в себе си. Изключително многопластов човек. В погледа на всеки един портрет се опитвам да покажа истинската същност на личността.“- добави още Кардамски.
Показани бяха и част от останалите нарисувани от Валентин Иванов-Кардамски портрети- Жельо Желев, цар Борис III, Радой Ралин, Стоянка Мутафова, Ванга, Йордан Радичков, Георги Калоянчев, Георги Парцалев, Нешка Робева.
„Защо нарисувах тези хора? Те са абсолютно категорично трябва да бъдат нарисувани, защото до голяма степен са се оттеглили, не са на политическата сцена. Сергей Станишев е в Европа. Знаем, че не са всеки един ден на екран. Други може би ще бъдат нарисувани след време.“- коментира Кардамски.
„Жельо Желев е човекът, който е успявал по някакъв начин да балансира отношенията в синьото. Човек си ходи с цветовете.“- сподели художникът и относно портретът на Жельо Желев.
„Драматичен образ. Аз рисувам с голямо количество боя, но специално цар Борис III пое огромно количество червена боя. Много драматичен. Много кървав образ. Той носи със себе си много голямо страдание. Като говорим за държавници, той наистина е бил много голям държавник.“- коментира портрета на цар Борис Валентин Кардамаски.
„Къде са времената на тези големи хора? Къде ги генерираме в момента? Къде е културата? Отваряйки прозореца не ти ли се струва, че като цяло пълзи опроостачаване? Нямаме ценности.“- сподели Валентин Кардамски и допълни, че изложбата е неговият начин за борба с тази тенденция. Той даде пример с това как е решил да нарисува Йордан Радичков- а именно след като е установил, че младите хора не знаят кой е той.
barometar.net