Ако има някой, който да е доволен от успеха на биографичния филм „Опенхаймер“, това със сигурност е неговият сценарист и режисьор Кристофър Нолан.
Филмът, разказ за живота на „бащата на атомната бомба“ Дж. Робърт Опенхаймер, изкара 958 милиона долара в глобалния боксофис и показа, че зрителите са склонни да гледат и продукции, които не са част от някой франчайз като „Бързи или яростни“ или филмовата вселена на Marvel.
А това е солиден аргумент, който Нолан да използва в битката си със стрийминг гигантите и филмовите студия в защита на премиерите на голям екран.
„Мисля, че успехът на „Опенхаймер“ определено посочва един вид „пост-франчайзов“, „пост-интелектуална собственост“ период за филмите. По някакъв начин е окуражаващо“, казва режисьорът.
Според него филмът му е напомнил на студията, че публиката има „апетит за нещо, което не са виждали преди“ или за подход, какъвто не им е познат.
Британецът определя това като обрат, след като откакто се занимава с кино е усещал, че киносалоните ще залязват, а сега се случва обратното.
„Сега ми задават въпроса: „Какво мислите за здравето на филмовия бизнес?“. И наистина не знам как да отговоря. Току-що пуснахме тричасов филм за над 18-годишни, който разказва за квантова физика, и той изкара милиард долара“, посочва Нолан в подкаста Countdown to the BAFTAs.
„Очевидно, нашата гледна точка е, че публиката е развълнувана да види нещо ново“, дава своя отговор номинираният за „Оскар“ режисьор.
Слабото представяне на някои комиксови продукции през 2023 г. по някакъв начин подкрепя тезата на режисьора, макар че тепърва ще трябва да се появят и други не-франчайзови хитове, за да не остане „Опенхаймер“ изключение.
Нолан е сред големите защитници на киноизживяването и това беше сред нещата, които доведоха до публичните му спорове със студиото Warner Bros. – дом на филмите му над десетилетие.
Така със сценария на „Опенхаймер“ режисьорът за пръв път от години обиколи другите големи филмови компании, преди да се споразумее с Universal. Определя това търсене като „вълнуващо“, като не отрича, че винаги има притеснение, когато други хора четат сценария ти и не знаеш как ще реагират.
За негова радост мнозина имат интерес да продуцират филм като „Опенхаймер“, а това е „добра позиция, в която да си“, както казва Нолан. Неговото мнение е, че филмът му е показал на кинотворците как могат да подхождат към филмовия пазар със собствените си идеи.
Британецът в интервю за Time разкри и че планира да продължи да работи с големи бюджети. Макар да харесва дори драми с по-малък бюджет, едва ли някога отново ще направи такъв.
„Привлича ме да работя в голям мащаб, защото знам колко крехка е възможността да управляваш тези ресурси. Знам, че има много кинотворци по света, които биха дали око, за да получат ресурсите, които аз събирам, и чувствам отговорност да използвам [тези ресурси] по най-продуктивния и интересен начин.“
„Опенхаймер“ всъщност имаше бюджет от 100 милиона долара – доста по-малко от вече обичайното за големите холивудски филми, че дори от предния проект на режисьора – „Тенет“, който струваше 200 милиона.
Нолан дори заснема филма за 60 дни, вместо за 85, като целта му е била да използва повече от парите, с които разполага, за качествени декори. Това беше разкрито от дизайнера на продукцията Рут Де Жонг, чиято задача е била да построи базата „Лос Аламос“ от нищото, а режисьорът се е постарал да ѝ осигури необходимите финансови ресурси.
„Направихме филма невероятно бързо. Темпото беше ненормално“, споделя пък Килиън Мърфи, който е в главната роля.
С други думи, Нолан не само знае как да работи с големи бюджети, но и как да ги разпределя така, че да постига целите си. Основната му цел, разбира се, сякаш остава това да създава филми, които да си струват да бъдат гледани в кината.
webcafe.bg