Времето

giweather wordpress widget

Валути

Фиксинг за 22.11.2024
ВалутаЕд.Лева
EUREUR11.9558

В категория Арт

Програмата на Държавна опера Варна до края на октомври

Жанрово разнообразие и световна премиера на Мартин Георгиев

Последната седмица на октомври предлага на меломаните жанрово разнообразна програма с два спектакъла за най-малките – “Магьосникът от Оз”, продукция на Варненската детско-юношеска опера (24 октомври) и “Пепеляшка”, класически балет по музика на Сергей Прокофиев (31 октомври), две опери – комичната “Севилският бръснар” от Росини (27 октомври) и шедьовърът на Пучини “Мадам Бътерфлай” (28 октомври). Артистичният връх на седмицата предстои безспорно на 26 октомври, когато ще присъстваме на световната премира на Перкусионен Концерт No. 3 „Сътворението“ за маримба и оркестър от Мартин Георгиев. Творбата е създадена в подкрепа на проекта Варна – кандидат за европейска столица на културата 2019 г.

“Магьосникът от Оз” на 24 октомври

На 24 октомври от 19.00 ч. завесата ще се вдигне за мюзикъла за деца “Магьосникът от Оз” от Харолд Арлън. Това е най-новата постановка на Варненската детско-юношеска опера с диригент Ганчо Ганчев, режисьор Костадин Бандутов, xормайстор и корепетитор Миглена Шишева, сценограф Тодор Игнатов, хореограф Константин Илиев, балетмайстор Бистра Бъчварова, театрален педагог Петя Петкова, вокален педагог Галина Станишева. Всеотдайността и енергията, с които работи постановъчният екип се предава на младите артисти от Варненската ДЮО, които се вживяват в магическите приключения от известния мюзикъл. Тази положителна енергия се предава и на зрителите, пренасяйки ги в чудната страна Оз: Ей там, где под дъгата път блести / мами чудна страна от детските ми мечти. / Ей там, чакат ме сини небеса. / Знам – там истински стават всичките чудеса.

Световна премира на Перкусионен Концерт No. 3 „Сътворението“ за маримба и оркестър от Мартин Георгиев на 26 октомври

В подкрепа на кандидатурата на Варна за европейска столица на културата 2019 г.

28-годишният варненец с блестящ старт в международния музикален живот Мартин Георгиев ще се представи пред своите съграждани като диригент и композитор. На 26 октомври от 19.00 ч. той ще застане на диригентския пулт, за да дирижира своя Перкусионен Концерт No. 3 „Сътворението“ за маримба и оркестър. Произведението е създадено по поръчка на Община Варна в подкрепа на проекта Варна – кандидат за европейска столица на културата 2019.

Останалите творби, които Варненският симфоничен оркестър ще изпълни под диригентството на Мартин Георгиев, са Увертюра към операта “Дон Жуан” на Моцарт и Симфония № 5 в ми минор, опус 64 от П. И. Чайковски.

Мартин Георгиев – композитор и диригент

Мартин Георгиев е роден на 19 декември 1983 г. във Варна, завършва НУИ «Добри Христов» и ДМА „Панчо Владигеров” със специалностите ударни инструменти, дирижиране и композиция. Успоредно със следването в Музикалната академия, изучава дирижиране и композиция при академик Васил Казанджиев по програма на ABRSM в София, за което е удостоен с Международна стипендия на ABRSM за обучение в Лондон. В Лондон завършва магистратура по дирижиране в Кралската академия за музика при Колин Метърс, Сър Колин Дейвис и Джордж Хърст, за която му присъждат специалната мемориална награда „Фред Саутхол” от Кралската академия за музика и стипендии от Обединения борд на кралските училища за музика на Великобритания AВRSM, Кралската академия за музика, Лондон, Национален фонд „Култура”, Община Варна и Международна фондация „Св.Св. Кирил и Методий”. От 2008 г. Мартин Георгиев е докторант по композиция в Кралската академия за музика и университет на Лондон. Той е отличен с редица награди за композиция, включително Голямата награда за симфонична композиция по случай 75-та годишнина на Софийската филхармония, присъдена му на 19-годишна възраст за „Пасакалия по две български теми”. Същата творба е селектирана между първите шест в света за годината на Международния композиторски форум в Брюксел и изпълнена от Националня оркестър на Белгия под диригентството на Паскал Рофе. Композиторът получава поръчки за написване на произведения за музикални фестивали и други значими музикални събития, неговите произведения се изпълняват от престижни оркестри в цял свят.

Татяна Колева – маримба

Проф. Татяна Колева живее и работи в Холандия. Ангажирана активно с представяне и популяризиране на нова музика и артформи по цял свят, тя е призната за едно от водещите имена в областта на перкусионната и съвременната музика. Изпълненията й впечатляват с интригуващи ритми и изненадващи музикални решения. Изнася концерти и води майсторски класове в цяла Европа, САЩ, Канада, Япония, Йордания и Мексико.

Редовно музицира като солистка в ансамбли и експериментални формации като Музик Фабрик, продукции на Филм Музеум Амстердам, ансамбъл АСКО-Шьонберг, оркестър Фолхардинг и др. Тя е член-основател на ансамбъла за нова музика Еlectra, където свири в дуо със саксофониста Рутгер ван Отерло и органиста Йан Хаге.

Освен активна концертна дейност, Татяна Колева развива и международна преподавателска практика. Води класове по ударни инструменти, маримба и камерна музика в елитните Музикални академии на Ротердам и Грьонинген. През 2009 г. създава и успешната младежка формация Youth Percussion Pool,  на които е артистичен ръководител и солист.

Носителка на международни награди като Кранихщейн, Дармщат и Гаудеамус, Татяна Колева работи интензивно с композитори от цял свят като Луис Андрийсен, Дейвид Ланг, Якоб тер Фелдхаус, Дейвид Драм, Янис Кариакидес, Кристофър Фокс, Кристиян Йост и много други.Записва компактдисковете „Дуо Колева/ван Отерлоо” (2008), „Музика за орган и ударни инструменти“ с органиста Йан Хаге (2010). В последните години Татяна Колева е активно свързана и с българския фестивален и музикален живот, като изнася концерти, води курсове и майсторски класове.

За своята активна творческа дейност в областта на европейската културна интеграция на България Татяна Колева е отличена два пъти с наградата на БНР и предаването „Алегро виваче” Музикант на годината 2007 и Музикант на годината 2009.

Мартин Георгиев за своята творба

I. … И дух Божий се носеше над водата.

II. И рече Бог: да бъде светлина.

III. И светлината в мрака свети, и мракът я не обзе.

«Вдъхновението си за Перкусионен Концерт No. 3 „Сътворението“ за маримба и оркестър почерпих от горните три стиха в Библията. Те дават имената на трите части на концерта, които се сливат в цялостен, едночастен симфоничен процес, претворявайки идеята за триединната неразделност на Светата Троица. Първите две части се позовават на Книга Първа «Битие» и разкриват аспекти от Сътворението на света, третата част, смислово свързана с първите две части, се отнася до Евангелието на Св. Йоан и пресъздава метафорично живота на Иисус Христос. Концертът е изграден изцяло с новата композиционна техника, която развих в доктората си в Кралската академия за музика в Лондон на тема „Морфираща модалност и морфираща полифония“. Композиционният ми подход се базира върху основополагащи принципи от теорията и практиката на старата българска и византийска православна църковно-певческа традиция, която дава уникален поглед към модалността и структурирането на музикалната тъкан. Във втората част на концерта е втъкан и средновековният български напев на Стихирата за Велика събота „Благообразни Йосиф“, запазена през вековете в руския репертоар като „Болгарский роспев“. Той води началото си от средновековната българска сакрална музикална традиция, както доказа в изследванията си проф. Елена Тончева.

За разлика от Втория Перкусионен концерт, в който използвам огромен инструментариум за соловата партия, тук реших да направя противоположното и да разработя соло за един единствен инструмент – маримбата. Това ми даде възможност да разгърна огромния потенциал от технически и изразни средства на инструмента в съвременната му фаза на развитие и ми позволи да прилагам различни методи за звукоизвличане, включително лъкове и клъстери. Чрез този подход маримбата постига многообразна звучност – от една страна кантилена, характерна за струнните, духовите инструменти и човешкия глас, от друга страна – полифоничност, характерна за клавишните инструменти и от трета страна – перкусивност, характерна за ударните инструменти.

Соловата партия композирах специално за солистката Татяна Колева, за да отразя различни страни от нейния индивидуален подход към инструмента. В личен план посвещавам творбата на моя баща Георги.»

„Севилският бръснар” от Росини на 27 октомври

Независимо че написва най-известната си опера, едва 24-годишен, Джоакино Росини се изявява като зрял оперен драматург, достоен последовател на Моцарт и на най-хубавите оперни традиции в италианската опера-буфа. От премиерата през 1816 г. досега „Севилският бръснар” продължава да очарова публиката – със сигурност това ще се случи и на 27 октомври в поредния спектакъл на Варненската опера, под диригентството на Иван Филев. Главните роли ще изпълнят младият варненец Хрисимир Дамянов (Граф Алмавива), Людмил Петров (Доктор Бартоло), Вяра Железова (Розина), Свилен Николов (Фигаро), Делян Славов (Дон Базилио), Валентин Грандев (Фиорело), Бойка Василева (Берта).

Варненски солисти в «Мадам Бътерфлай» на 28 октомври

“Да заинтересоваш, да поразиш и трогнеш” – така веристите определят художествената си задача. Артистичното кредо Пучини залага в цялата сюжетна и музикална структура на своя шедьовър. Бътерфлай става жертва на излюзията за любовно щастие извън битието си на гейша. Прозирайки истината за своя живот без чест, тя го напуска. С чест…

Спектакъла на «Мадам Бътерфлай» на 28 октомври от 19.00 ч. ще дирижира Иван Филев, режисьор Кузман Попов. В ролите: Линка Стоянова (Чо-Чо-Сан), Бойка Василева (Сузуки), Арсений Арсов (Пинкертон), Свилен Николов (Шарплес), Пламен Долапчиев (Горо) и др.

С балета «Пепляшка» завършва октомврийският афиш

На 31 октомври от 19.00 ч. ще видим класическия балет «Пепеляшка» по музика на Сергей Прокофиев, постановка на Константин Илиев, хореография Екатерина Чешмеджиева и Константин Илиев

Любимият за сценаристи, режисьори и балетмайстори сюжет за бедното добро момиче, което постига мечтите си, продължава да бъде актуален. Както продължава да бъде актуална и изменчивостта в съотношението между доброто и злото… Варненската постановка предлага една приказна среща с изяществото на балетното изкуство на достъпен художествен език, в традицията на класическия балет. Костюмите са дело на художничката Лора Маринова, а сценографията на Петър Пенев. Участват всички артисти от балета на Държавна опера Варна и ученици от балетните паралелки на Националното училище по изкуства “Добри Христов”.

Билети по 8, 10, 15, 20, 30 лв., за ученици и пенсионери – 5 лв. Пакет „Фамилия” за четирима на цена от 20 лв. (4 билета х 5 лв.) За детски спектакли цената за деца е 4 лв. Резервации и продажба на билети на тел.: 052-665 022; 052 650 666 и на e-mail: tickets@operavarna.bg; www.operavarna.bg. Работно време на оперната каса: 11.00-14.00 и 15.00-19.00 ч.

barometar.net