На скоро разразилите се „бури в чаша вода“, а именно „скандала“ около евро проекта на „Пайнер“ и последвалото го „изказване“ на Азис по адрес на родните театрали, ме накара да се замисля… Който ме познава – знае, че съм всичко друго но не и радетел на чалгата и позицията която ще заема след малко е против определен начин на мислене, а не против този или онзи…Има ли право Митко „Пайнера“ да кандидатства с подобен проект..?! Има! Направил ли го е така, че да отговаря на изискванията на съответната програма..?!! Направил го е и съвсем естествено е получил финансиране и то само в рамките на половината от стойността на проекта.. Останалото е самоучастие със собствени средства и то никак не малко. Оставям на страна тезите, че е получил парите, защото е член на „ГЕРБ“ (защо – ще се разбере малко по-долу).Този човек не е направил нищо лошо – напротив! В трудни времена (и чалгаджиите не са цъфнали и вързали в момента), човека търси адекватен начин да си запази и развие бизнеса, и го прави на фона на огромното нищоправене в държавата ни, в момента. Какво правят театралите ни в тази посока..?!! Колко проекта подготвиха и кандидатстваха с тях, и им бе отказано, че имаха основанието да заемат подобна позиция – на дискриминирани и наритани в ъгъла..?! Ами аз не успях да науча за нито един – напротив! Държавата ги субсидира чрез бюджета на културното министерство и кадърните умело използват това – правейки добри постановки и име, като следствие на което биват канени в чужбина, където работят за наистина сериозни пари! Примери за това – дал Господ, като Теди Москов и Александър Морфов са само началото на това никак не късо „гурбетчийско“ хоро! Мен, Вас някой субсидира ли ни с държавни пари..?!! Не! Следва логичния въпрос „Дискриминирани ли сме?!“… „Култура“ в цял свят се прави по два начина – или с меценатство (независимо дали е частно или от страна на държавата – осъзнала нуждата да развива собствената си култура), или с фин баланс между „изкуството“ и „комерса“ – защото дори и за изкуството трябват пари! Пари в изкуството се правят с адекватни мениджмънт и продуцентство, а не с един гол талант и ентусиазъм! Този факт се оказва изключително труден за проумяване в България вече 23 години и това противопоставяне между „чалгаджии“ и „културтрегери“ е пряко следствие от това! У нас културни институции масово се управляват от актьори, режисьори, певци, композитори, диригенти и т.н. – все специалисти на които това не им е работа и не разбират от нея, независимо колко „вътре в нещата“ са, защото това са все хора, които са свикнали да чакат на държавата и бюджета! Всъщност никой на никого не е длъжен! „Изкуството“ е като всички други пазари и предлагането се формира от търсенето! „Бродуей“ и „Холивуд“ са достатъчно показателни примери за това! Не Митко „Пайнера“ е виновен за дереджето на българското кино и театър, а самите кинаджии и театрали! Ако нещо е сбъркано в системата – вина имат те самите, най-малкото, че търпят това положение, изправени пред избора да възроптаят или да запазят държавната си работа и мижавите си държавни заплати, които си вървят независимо колко зрители има в салоните и концертните зали! Започнахте ли да схващате мисълта ми..?!! Митко „Пайнера“ и всички останали като него, получават пари единствено когато имат публика (пазар)! В това число са и частните театри, частните ТВ и кино продуценти и т.н. измежду които не се чу и един глас срещу проекта на „Пайнера“! Ревнаха единствено тези – които чакат на моите и вашите пари (като данъкоплатци), а мен такова рИване никак не ми се нрави, защото познавам това съсловие и няма да издам кой-знае каква тайна, ако кажа, че то стои по театри и оркестри основно за да си „чеше крастата“, а парите си ги прави от участия в частни начинания (кино и ТВ продукции, концерти и т.н.) и „халтури“ – сами създавайки с последното не малко „духовна чалга“, срещу която толкова роптаят иначе – когато им се даде трибуна! Имаме на лице двоен стандарт и лично аз не виждам от къде на къде нещата трябва да стоят по подобен начин..?!! Сега някой ще скочи с въпроса „защо слагаш всички под общ знаменател?“ Ами защото въпроса е принципен, а принципите не могат да бъдат „частни“, иначе спират да бъдат „принципи“! Не одобрявам езика на Азис, който лично крайно недолюбвам, но разбирам позицията му и я споделям! Безкрайно харесвам Теди Москов и това което прави, но по никакъв начин не съм съгласен с позата му на духовно репресиран, най-малкото защото знам колко години БНТ го гони, за да върне „Улицата“ на екран и какви пари и условия поиска и продължава да иска той за което (пак от моите и ваши пари)…!!! Крайно време е някои хора да слязат на Земята и да запретнат ръкави – показвайки какво могат наистина! Колко от българските театри имат собствени уеб страници и такива във Фейсбук..?!! Колко от театрите снимат рекламни клипове (тийзъри) на постановките си в търсене на допълнителна публика..?! Колко от театрите са потърсили медийни партньорства с медиите..?!! Колко театъра подготвиха европроекти, ако ще и за ремонт на гримьорните си и т.н…?! Има пари но човек трябва да си размърда задника, отчитайки в кой век живее! Иначе най-лесно е да се рИве…
Мартин Христов